Nieuwsbrief Zorg Verandert

Inhoud

Dialogen binnen zorginstellingen succesvol: van dromen naar doen

Ieder mens heeft dromen. Maar ga je daar ook echt mee aan de slag? Zorg Verandert houdt al langere tijd dialoogbijeenkomsten binnen zorginstellingen. Margina van Ommeren, hoofdtrainer bij Zorg Verandert: “Dit doen we onder meer in nauwe samenwerking met onze partners LFB (landelijke belangenorganisatie door en voor mensen met een verstandelijke beperking) en LSR (landelijk steunpunt op het gebied van (mede)zeggenschap). Van dromen naar doen, dat is het doel.” In deze nieuwsbrief leest u meer over de kracht van de dialoog binnen zorginstellingen, met NOVO als voorbeeld.

Lees meer over de dialoog binnen zorginstellingen

 

Gespreksbegeleider Rian Scholtens:

“Mensen willen worden gezien en gehoord; de dialoog helpt daarbij”

Goede zorg begint bij goed luisteren. En bij mensen de kans geven om te vertellen wat zij belangrijk vinden. Hoe waardevol dat is, ondervond Rian Scholtens tijdens de zes bijeenkomsten die ze onlangs begeleidde voor cliënten van zorgorganisatie NOVO. “Verrassend wat mensen allemaal vertelden. En mooi dat NOVO blij is met de informatie die tijdens de dialogen naar boven kwam en dat zij hiermee aan de slag wil."

Lees meer over hoe de dialoog helpt bij gezien en gehoord worden

 

Deelneemster Esther aan de slag met wensen:

“Ik wil graag een goede gezondheid, met hulp van de begeleiding”

“Als er iets is, kan ik altijd terecht bij de begeleiding. En zo niet, dan mag ik naar de meneer van de zorgpost. En eventueel naar een vertrouwenspersoon van NOVO.” Dat was een van de tips die Esther* kreeg tijdens de dialoogbijeenkomsten bij NOVO. Ze kijkt terug op fijne bijeenkomsten.

Lees meer over de tips die Esther kreeg tijdens de dialoogbijeenkomsten bij NOVO

 

Bij NOVO: dialogen voor emancipatie van de cliënt

NOVO staat voor een flinke verandering. De zorgorganisatie wil de zorg en begeleiding verregaand organiseren rondom de cliënten: mensen met een verstandelijke beperking. En dat begint bij de wensen en dromen van de cliënten zelf. Wat vinden zij belangrijk? Hoe willen zij leven? Om dit te doorgronden, hield NOVO zes dialogen met cliënten. “Heel waardevol. We kunnen hier beslist verder op bouwen.”

Lees meer over de dialogen met cliënten van NOVO